Torsten Nordströms museum
Månadens föremål
Mars 2025
Keramiktavla
Denna tavla har gjorts av konstnären Edvard Erdmann (1840–1923) och föreställer P.H. Lundgrens kakelfabrik. Erdmann var främst känd som geolog men en serie färglagda teckningar med Stockholmsmotiv, samt en akvarell av en fågel, finns bevarade. De såldes på auktion för några år sedan.
Edvard Erdmann var elev vid Konstfackskolan och gjorde praktik vid Bolinders mekaniska verkstad. Han gjorde karriär som geolog (tjänstgjorde som kartbladsgeolog) och var en skicklig samlare, ordnare och beskrivare av det geologiska primärmaterialet. Flera studie- och vetenskapliga resor gjordes runt om i Europa. Till hans titlar kan också tilläggas att han var museiföreståndare. Ett geologiskt museum fanns vid den tiden på Mäster Samuelsgatan 44 i Stockholm. Han var gift med Agnes Josefina Zetterström (1848–1923) och far till konstnären Axel Erdmann (1873–1954).
Kakelfabriken grundades i Stockholm på 1860-talet, som B.H. Lundgrens kakelfabrik. Den låg på en hörntomt med adressen Krukmakargatan/Stora Skinnarviksgatan (nuvarande Torkel Knutssonsgatan). 1865 gick Lundgren ihop med Larsson kakelfabrik och etablerade sig på Södermalm som B.H. Lundgrens & Co Kakelfabrik. Grundaren Bror Hjalmar Lundgren hade tidigare, sedan 1845, varit verksam i Örebro. Han var hantverksutbildad och kunde tillverka båda kakel och krukor. Liksom andra kakelfabrikanter hämtade Lundgren lera från Uppsala, vilken hade en gul och smidig konsistens. Leran skeppades i tunnor med båt till Söder Mälarstrand och skulle sedan fraktas i ravinen uppför Skinnarviksberget. Det måste ha underlättat rejält när det senare gick att transportera leran på järnväg till Södra station. Den gula leran användes främst till vitglaserade kakelugnar, medan en rödbrännande lera användes till mörka eller svartglaserade.
Firman gick i konkurs 1892 och Bror Hjalmar Lundgren flyttade till Västerås. Fabriken övertogs därefter av sonen Per Hjalmar Lundgren under namnet P.H. Lundgren & Co. När sonen Per Hjalmar tog över produktionen bidrog han med kunskap om glasyrer efter studier i Tyskland och Schweiz. Bland de nedtecknade recepten finns färgerna grön, sjögrön, ljusgrön, blågrön och blå. Lundgrens kakelugnar var omtalade för sin släta, blanka glasyr med ett spektrum av nyanser.
Fabriken förstördes 1906 i en brand men återuppbyggdes. 1907 avled Lundgren, men de anställda drev fabriken vidare till 1913 då den lades ner. I krukmakeriet arbetade holländska drejare. Förutom kakelugnar tillverkades även prydnadsföremål såsom denna tallrik. Andra föremål var urnor, blomkrukor mm. Fabriken hade 1901 omkring 80 anställda. Ottilia Adelborg var 1896–1897 anställd som mönsterdesigner vid fabriken.
Ann Gustavsson, 10 juni 2024
Referenser:
Nyström, Bengt (red.) (2015) Keramik & Porslin i Sverige genom 7000 år. Stockholm: Carlssons förlag.
Vingedal, S.E. (1977) Porslinsmärken. En bok omporslins-, fajans- och andra keramikmärken. Stockholm: Bokförlaget Forum.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/30846
https://www.mutualart.com/Artist/Edvard-Erdmann/5405F24AC24B42D1/Biography
https://auctionet.com/sv/events/553-lilla-kvaliten-mars-2023/77-edvard-erdmann-1840-1923-7-st-teckningar-i-akvarell-fran-1880-skildringar-fran-skeppsbron-30-marstrand-mm
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=15323
© 2025 Axel, Julia och Torsten Nordströms stiftelse